-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1396 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

مقصود از جامعهشناسي تحقيقي و جامعهشناسي نظري چيست؟
مقصود از جامعهشناسي تحقيقي، آن جامعهشناسي علمي است كه مسائل استنباط شده آن به علل و قوانين روشن و مستقيم مستند بوده باشد، بطوريكه هر محقق آگاه با علم به وجود رابطة عليت ميان يك عامل و نمود اجتماعياش بتواند مسئله مفروض را استنباط كند. مانند شيوع چند شخصيتي در افراد يك جامعه، اين نمود مسلماً مانند ساير نمودها نتيجة علتي است كه بوجود آمده است، اين پديده در جامعهايكه اميرالمؤمنين(ع) حكومت ميكرده شيوع داشته است. هر محقق آگاهي كه با مشاهدة چنين نمودي بسراغ پيدا كردن علت آن ميرود ممكن است با يك يا چند علتي كه متذكر ميشويم روياروي شود:
1- نفوذ ايدههاي متضاد در آن جامعه، زيرا نفوذ ايدههاي متضاد در يك جامعه يكي از قطعيترين و روشنترين عوامل چند شخصيتي انسانهاست.
2- ميتواند با مشاهدة نقص و اختلال در شخصيت، فعاليتهاي سودمند يك جامعه مانند؛ عامل اقتصاد را پي بگيرد، زيرا عامل اقتصاد، نمود مزبور را بعنوان يك معلول جبري در دنبال خود مياورد.
3- علت چند شخصيتي بودن را ميتوان در ضعف شخصيت نيز جستجو كرد و اين در موقعي است كه ناتوايي شخصيت موجب سرعت انعطاف آن در مقابل انگيزهها ميگردد.
4- هوي و هوس و لذتگرايي.
جامعه شناسي نظري عبارت است از دو قسم شناسائي كه بطور مختصر متذكر ميشويم:
1- بحث و كاوش درباره عوامل غير مستقيم و يا دقيق و پوشيده از نگرشهاي سطحي نمودهاي اجتماعي. مانند بحث و بررسي درباره يك هماهنگي مبهم ميان افراد و گروههاي يك جامعه كه نه علت ايدئولوژيكي مكتبي دارد و نه حقوقي و نه نژادي و هم ميهني. آيا اين هماهنگي بعلت يك موضوع دفاعي بوجود آمده است؟ آيا عامل زيباجويي باعث چنين هماهنگي گشته است؟ آيا عشق به خود نظم و انضباظ چنين هماهنگي را نتيجه داده است؟ پيدا كردن يك نظريه براي نمود مزبور كار جامعهشناسي نظري است.
2- جستجوي قوانين يا پيدا كردن كميت و كيفيت يك قانون جامعه شناسي كه بتواند براي حلّ و فصل مسائل مربوط به جامعهشناسي سودمند بوده باشد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.